עולם התכנון הוא עולם שלמעשה מתנהל בתוך מוחם של אנשים, שמטרתם היא לגבש רעיון בצורה מיטבית לפני הוצאתו אל הפועל במרחב הפיזי. לאורך כל ההיסטוריה האנושית, התבצעו פעולות תכנון במוחו של האדם ובמרחבים דו ממדיים באמצעות ציור וכתיבה. היום, אנחנו חיים בראשיתו של עידן בו יש לנו את היכולת להפוך את המחשבות שלנו למציאות דיגיטלית תלת ממדית, המאפשרת לנו לראות את הרעיונות הללו בעין ממש כפי שהם צפויים לבוא לידי ביטוי בעולם הפיזי. יכולת זו חשובה במיוחד עבור אדריכלים ובשורות הבאות נספר לכם על הנושא של הדמיות תלת מימד לאדריכלים.

 

הדמיה מול בניית מודל

בניית מודל תלת ממדי במרחב הדיגיטלי היא יכולת חדשה יחסית, אבל קיימת כבר מספר עשורים. יכולת זו מבוססת על שימוש בתוכנות בהן ניתן לבנות דגמים תלת ממדיים ולבחון אותם על גבי מסך המחשב מכל ממד ומכל זווית אפשרית. הדמיה זה סיפור לגמרי שונה. ההדמיה מאפשרת לנו למעשה לקחת מבנה או אובייקט מהמרחב הפיזי הקיים, למדל אותו בצורה תלת ממדית ולמעשה להפוך אותו למודל תלת ממדי דיגיטלי בתוך המחשב. הדמיות תלת מימד לאדריכלים מאפשרות לסרוק מבנים ואובייקטים למיניהם באמצעות מדידה מדויקת במיליוני נקודות לייזר עם צילום פנורמי 360 מעלות בכדי לתעד את האובייקט בצורה תלת ממדית מושלמת אל תוך המחשב. יכולת זו חשובה גם בשלבי התכנון של מבנים ואובייקטים חדשים, אבל גם בעוד תחומים רבים נוספים.

 

התועלת של הדמיה תלת ממדית

למעשה, לא מדובר בתועלת אחת אלא בשורה ארוכה של תועלות, אותן ניתן להפיק מהיכולת לבצע הדמיות תלת מימד לאדריכלים. יכולת זו מסייעת לנו בתכנון שינויים מבניים, בתכנון על בסיס אובייקט פיזי קיים, בתכנון מערכות ביטחון, בטיחות וחירום, בניהול ותחזוקה, בשיווק וגיוס תרומות לפרויקטים מבניים, ביצירת מוצרים של סיור וירטואלי ובעוד שורה ארוכה של נושאים ומשימות. בהיבט האדריכלי הספציפי, הדמיות אלה מאפשרות לנו את היכולת לבצע שרטוט ומידול בצורה מאוד מדויקת ובשלושה ממדים במקביל, מה שמעניק לנו יכולות תכנון גבוהות יותר ויכולת טובה יותר לקבל החלטות.

בנוסף מתפתח לאחרונה תקן לניהול פרוייקטי בינוי הנקרא BIM (Building Information Management) המאפשר תכנון מיטבי ומעקב ביצוע כלכלי.

 

כיצד מבוצעת ההדמיה?

הדמיות תלת ממד מבוצעות באמצעות שילוב של טכנולוגיית לייזר וטכנולוגיית צילום מתקדמת, במעין תהליך שדומה לתהליך של בניית בית חדש – שלד פלוס גמר. פעם אחת, נעזרים בטכנולוגיית הלייזר בכדי לבנות את התצורה המלאה של האובייקט/ מבנה ברמת דיוק יוצאת דופן. מערכת הלייזר יוצר מיליוני נקודות בכל רחבי האובייקט, אותם ניתן לתרגם למודל תלת ממדי דיגיטלי המוזן למחשב, שמשמש כמעין השלד של המודל. פעם שנייה, נעזרים בטכנולוגיית צילום 360 מעלות בכדי לשעתק את שטח הפנים/ המראה של האובייקט אל תוך שלד המודל שבנינו, כמעין הגמר של המודל. את המודלים מעלים על גבי מידול תלת ממדי של האזור ומבצעים ניתוח השפעה שלו על הסביבה.

חברת אופק צילומי אויר, משלבת מזה שנים ארוכות את שתי היכולות המתקדמות של סריקת לייזר וצילום תמונה לכדי מודלים תלת ממדיים דיגיטליים. החברה מציעה שירותי הדמיות תלת מימד לאדריכלים המשתלבות במודל BIM לצורך מיפוי ומידול 3D מדויק מאוד של חלל הפנים במבנה כמו גם מרחב החוץ שלו. לפרטים נוספים על השירות והטכנולוגיות ולהזמנת השירות, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון 09-8653065 ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ועניין.

כל הזכויות שמורות לאופק צילומי אויר © 2024

חייגו אלינו
דילוג לתוכן